A AirsoftÚjonc wikiből

Rotkyw taktikai tippjei

Eme kis taktikai szösszenetben kizárólag a terepen történő harccselekményeket szeretném taglalni, se MOUT (lakott területen történő hadviselés), se CQB (épületharc) taktikát nem tartalmaz, bár szabadon átültethető oda is néhány elem.

Négy alapvető taktikai feladatot szeretnék itt megkülönböztetni:

  • őrjáratozás
  • felderítés
  • pontvédelem
  • pont elleni támadás

Mielőtt nagyon belemennék a részletekbe néhány általánosság, ami kiemelten fontos ahhoz, hogy a fenti taktikai műveleteket sikeresen végre lehessen hajtani:

  • egy ember nem ember: egyedül gyakorlatilag esélytelen vagy bármilyen feladatra (még felderítésre is)
  • legkisebb taktikai egység a raj, mellyel bármely fenti taktikai feladat nagy sikerszázalékkal végrehajtható (szerk.: ez a raj nem a valós katonai raj. Airsoftban kb. 4-8 fős, önálló egységekre szoktuk használni ezt a kifejezést - Csokáv)
  • egy ideális raj felépítése
    • rajparancsnok (RPK) - fegyvere: karabély
    • medik - fegyvere: karabély
    • támogató géppuskás (SMG, mint support machine gunner) - fegyvere értelemszerűen: támogató géppuska + oldalfegyver
    • támogató lövész (DM) fegyvere értelemszerűen: DMR + oldalfegyver.
    • lövészek - fegyverük: karabély
A fegyverek részletes leírásába nem szeretnék belemenni, mivel az más cikkben olvasható, és elég mélyen kielemzett téma már. Talán egy annyi hozzáfűznivalóm lenne, hogy én az oldalfegyvert minden feladatkörre ajánlom, azon egyszerű okból, mivel oldalfegyvert előkapni és tüzelni mindig gyorsabb, mint tárat cserélni.
  • kommunikáció: az egyik (hanem a) legfontosabb dolog. Megfelelő kommunikáció híján a raj úgy fog kóvályogni, mint gólyafos a levegőben. Minden esetben úgy kell az üzenetet megfogalmazni (legyen az kézjel, rádióadás stb.), hogy: legyen azonosítható kinek szól, ki szól (kézjelnél ez egyértelmű) és ami a legfontosabb: úgy kell megfogalmazni, hogy értelmezhető és világos legyen az üzenet tartalma annak, akinek szól.

Példa: RPK az SMG-nek a következő harci szituációban: 4 fős raj szemből beleszalad azonosítatlan létszámú, fedezékben lévő ellenbe, észreveszik őket így fedezékbe húzódik a raj. Az RPK az egyik lövészpárt el akarja küldeni, hogy oldalba kerülje a beásott ellent, de ehhez lefogó tűzre van szüksége, hogy az ellen ne tudja megfigyelni a mozgást. Mivel szemkontaktban van a raj, nem szükséges a "ki szól" rész. Az üzenet a következő lesz: "SMG, Neked 11 óra, 35 méter, kidőlt fa, 15 másodperces fedezőtűz, várj a tűzparancsra." Az SMG-s amint megkapja a tűzparancsot 15 másodpercig folyamatos tűz alatt fogja tartani a kijelölt helyet, és aki találkozott már SMG-vel airsoft harctéren, tudja, ilyenkor nem ajánlatos kidugni senkinek a fejét a fedezéke mögül.

Térjünk át akkor az egyes taktikai feladatokra

Őrjárat

4 fős raj őrjárata során az egyik fontos dolog a formáció. Az épp használt formációt a harcfeladat, a harchelyzet és a terepviszonyok döntik el. Az egyes formációkat nem taglalom, mivel ezekről is született már jó pár kiváló írás. A másik nagyon fontos elem az elővéd, de az ő szerepét is taglalja már jónéhány írás.

Az őrjárati útvonalak kijelölése harchelyzetfüggő. Így az elméleti sallang helyett nézzük a gyakorlatot, amivel rajban a harctéren találkozni fogtok. Két alapvető esemény történhet: 1. az őrjáratot előbb veszi észre az ellen 2. értelemszerűen az őrjárat veszi észre előbb az ellent.

1. eset: Az őrjáratot észrevette az ellen.

Nagy valószínűséggel (az eddigi tapasztalataim alapján) egyből tüzet is nyitnak az elővédre, és mivel az koncentrált tüzet kap, így nagy eséllyel a medikünknek dolga lesz. Ergo, ne a medik legyen az elővéd. Az elvérzési és rajozási szabályok értelmében "embert nem hagyunk hátra". A Feladat adott, kihozni a sebesültet. Kapóra jön az SMG (ha van) az ő tűztámogatása mellett az RPK és a medik jó eséllyel el tudja vinni a tűzvonalból a sebesültet és el tudja látni. Ergo, ne az SMG-s legyen az elővéd. Míg az ellátás folyik, lapítás és körkörös figyelés van (a medik se a sebesülttel dumáljon, hanem sasoljon, nehogy oldalbakapják a rajt).

Ezalatt célszerű szórványosan viszonozni az ellenséges tüzet. Amint a medikelési idő lejárt, avagy nem is kellett medikelni, javaslom a visszavonulást. Több oka is van.

  • Egy, az ellen tudja hol vagyunk, hányan vagyunk és jobb pozícióban is van a támadáshoz, mint mi. Ez az első ok, már bőven elég nyomós indok a visszavonulásra.
  • Kettő, nagy az esélye az állóharcnak, ami csak eszi a lőszert, és sokszor a szerencsén múlik ki lő ki hamarabb kit.
  • Három, nagy a bekerítés veszélye.

Szóval visszavonulunk szépen (több visszavonulási taktika is van, center peel stb., lényeg az, hogy viszonozzuk a tüzet), rendezzük a sorainkat, égetjük az adrenalint, és eldöntjük hogyan tovább.

Ha az ellen követ minket "vérszagra gyűl az éji vad" indíttatásból, jó pozíciót foglalunk el a rajjal és mivel miénk a helyzeti előny szépen szétszedjük őket. Ha sokkal többen vannak, vagy az eredeti harcfeladatunk szempontjából hátrányos a harcérintkezés, akkor szépen elszakadunk teljesen. Ha az ellen nagyon követni akar minket a csapatparancsnoktól kérünk még egy vagy két rajt, akik lesállást vesznek fel, ahová mi "behúzzuk" az ellent némi cafattálövés céljából. (A nincs szabad raj kifogás ilyen esetben a csapatparancsnok hülyeségét jelenti, mivel alapvető taktikai elem a "tartalék".)

Intermezzo 1: Tartaléknak azért jó lenni, mert közben lehet cigizni, beszélgetni, harchelyzetet elemezni, hülyéskedni, enni, inni, pisilni és sok minden mást, amit harci feladat közben nem, egyet tilos FEGYVERT PRÓBÁLGATNI!!!

2. eset: Előbb vettük észre az ellent.

Első és legfontosabb szabály, nem nyitunk egyből tüzet. Ha az őrjáratozási feladat nem "balhés", akkor vagy lapulunk és megvárjuk, míg elmegy az ellen, vagy ha az útjukban vagyunk, elkerüljük őket. Csendben, figyelve, kerülve a harcérintkezést. Ha "balhés" az őrjáratozási feladat, megnézzük az ellen létszámát. Ha sokkal többen vannak vagy lapítani, vagy elkerülni őket. Ha csak 1-2 emberrel többen az RPK kiosztja a tűzzónákat (ne az egész raj egy emberre kezdjen el lőni) ez alapján mindenki fedezett tűzállást vesz fel, és TŰZPARANCSRA kilövi az embereket az ő zónájában, majd ha kell besegít a többieknek. Ha neadjisten elrontottuk a rajtaütést, akkor szépen visszahúzódunk a fentebb taglaltak alkalmazásával. Előfordulhat, hogy ellenséges bázisba botlunk, és eleve be van ásva az ellenség. Ebben a helyzetben történő eljárást a "Pont elleni támadás" részben fogom taglalni.

Felderítés

Raj szintű felderítő osztag általában az ellenséges területen, távolabb a saját baráti csapatoktól mozog. Harcfeladata a felderítés, tehát információ szolgáltatása az ellenfél bázisáról, csapatmozgásáról, egyszóval fontos taktikai információk gyűjtése és továbbítása. Ebből adódik, hogy a felderítő úgy kerüli a harcérintkezést, mint a szőke pornósztár a trippert. Ha harcérintkezésbe kerül, az elsődleges feladata kerül veszélybe. Visszavonulnia, elszakadnia nehéz, ráadásul innentől kezdve az ellenfél parancsnoka is jobban odafigyel a saját területére, ha van egy kis esze, így a visszaállópontról újrainduló felderítés sikerfaktora csökken.

A felderítő osztag sokszor mentesül a zárt osztag szabály alól, így két párra tud válni. Ez nagyban növeli a felderíthető és megfigyelhető terület nagyságát, valamint két ember együtt kevésbé feltűnő, mint négy egy kupacban. Itt nem a tűzerő, hanem az álcázás és lopakodás a lényeg, nem szükséges tehát SMG és medik sem. Ideális egy lövész és egy DM. Ha lebuktak, akkor póriasan szólva ígyis-úgyis cseszhetik. A két párnak még egy nagy előnye van. Adott esetben kaphat egy pár tűzparancsot, ha pl. az ellen parancsnokát ki tudják lőni, vagy taktikai szempontból meg kell zavarniuk egy-két ellenséges osztagot egy másik harcfeladat sikere végett. Ilyenkor egy felderítő párost, hacsak nem nagyon ügyesek, vissza fognak küldeni a visszaálló pontra, de a másik páros a területen marad, így továbbra is végre tudja hajtani a feladatát, bár annak a sikerfaktora csökken.

Felderítésnél fontos még az útvonal megtervezése különös tekintettel az ellenséges területre való "belépési zónákra" és "kilépési zónákra". Szerintem a fentiekből is láthatja mindenki, a felderítés nem kezdőknek való feladat.

Pontvédelem

Nem célszerű egy rajnak védeni egy pontot, mivel könnyen kétszeres túlerővel találhatja szembe magát, de nem megoldhatatlan feladat. Sokan be szokták magukat ásni, és négy ember 90-90 fokos területet figyel, lapítva. Ha arcvonalat kell védeni, a helyzet egyszerűbb, így nézzük a bonyolultabbat: 360 fokban bárhonnan jöhet az ellenfél. Én RPK-ként a következő eljárást szoktam választani - nem szentírás, de nekem gyakorlatban jobban bejött, mint a "négyen lapulunk" módszer.

Két embert, ha lehet medik és DM beosztok "lapít" módba. Ők beássák magukat, és igyekszenek 240 fokot együttesen megfigyelni. Az RPK és ideális esetben SMG pedig a pont körül, lehetőleg legtöbb időt a "lapítósok" holtterében töltve, őrjáratozik. Ha "kontakt" van, fedezékbe vonulnak és feltartják az ellent, max lassan húzódnak vissza és oldalra. Nagyon fontos észben tartani: az ellen akar a mi pontunkra jönni, és nem fordítva. Türelmesen, lőszertakarékosan kell feltartani. Neki el kell hagyni a fedezéket, ha támadni akar, mi viszont folyamatosan fedezékben maradhatunk. Ha csak egy irányból kapunk támadást, a DM-et magunk mellé hívhatjuk, aki jól irányzott lövésekkel szedegeti ki az ellenfelet. Így 2-3 fővel egy 6 fős rajt is vissza lehet verni, elég egy embert a DM-nek kilőnie, és utána az SMG-ssel vállvetve nem engedni a medikelést. 5 perc után megy visszaállni az ellenfelünk.

Sokkal egyszerűbb a helyzet, ha egy fontos pontot két raj is véd. Az egyik raj le tudja fogni 90 fokonként a védelmi zónát, két ember tud őrjáratozni, kettő pedig tartalékként funkcionálhat és ott avatkozhat harcba, ahol szükség van rájuk.

Pár fontos alapszabály a védekezéshez: türelem - ne mi menjünk az ellenhez, az ellennek kell jönnie hozzánk. Ez alól kivétel, ha az ellen annyira egy-két emberünkkel van elfoglalva, hogy sikeresen hátba lehet támadni. Amennyiben ilyen helyzet alakul ki, azonnal éljünk vele. Ha tűzharc alakul ki, akkor is legyen aki figyeli a többi "nyugis" szektort. Ha a létszám megengedi képezzünk tartalékot. Amennyiben a csapatban azonos fegyverek vannak (M4/M16 variánsok, vagy AK variánsok) és low vagy real capeket használ a csapat, célszerű fejenként 1-2 tárat mindenkinek lerakni egy központi helyre. Ez azért tud nagy előny lenni, mert egy hosszan elnyúló védekezésnél van aki sokkal több lőszert használ el, és van, mint pl. egy medik, aki kevesebbet. Így nem kell majd lőszerért vagy tárért rohangálni a másikhoz, hanem könnyen elérhető helyről felkapni egy-két tárat. Az üres tárakat is le lehet dobálni oda és nem kell az értékes időt az elrakásukkal eltölteni.

Pont elleni támadás

Alapszabály: ha nem tudsz legalább 1,5x túlerővel támadni, felejtsd el a támadást. Ha mégis támadásra adja a raj a fejét, vagy a parancsnok taktikai okokból nekizavarja a rajt a pontnak a következőek az általam javasolt irányelvek:

  • Csendben, észrevétlenül legalább 30m-re megközelíteni a támadandó pontot. Így fel tudjuk mérni az ellenfél létszámát, elhelyezkedését, fegyverzetét.
  • Tűzszektorokra osztani a területet, ha van SMG-s, neki oldalsó szektort adni, hogy az ottani ellent teljesen le tudja kötni.
  • Low-cap tárak esetén tárzsebeket felnyitni, hogy ne kelljen azzal is szórakozni, az üres tárakat zsebrevágni, drop pouchba rakni majd vagy egyszerűen eldobni a harc közben.
  • Támadási parancsra az egész osztag vonalban folyamatosan tüzelve és gyorsan mozogva rohamozzon. "Brutális" erőt kell alkalmazni, ami nem azt jelenti, hogy szuronnyal puskatussal esünk az ellennek, hanem kihasználva a meglepetést, üvöltve, az ellenfelet megzavarva sokkolni, ezáltal legalább 4-5 másodpercre megzavarva őket.
  • Nincs megállás, medikelés, akit eltaláltak az ott marad, ha sikeres a támadás és a medik megúszta, majd harc után gyógyít. Ha a medik nem úszta meg, a parancsnoktól kell kérni vagy erősítést, vagy mediket.
  • Sikeres támadás után nem eufórikusan örülni, hanem védelmi pozícióba rendeződni, ha meggyőződtünk arról, hogy nem kapunk ellentámadást, akkor lehet egyenként összeszedni magunkat.

Ezek az én tapasztalataim, nem minden harchelyzetben jelentenek 100%-os megoldást, de jól alkalmazva az esetek többségében sikerre vezetnek. Egy jól kitalált, megírt airsoft játéknál nem feltétlenül akkor leszel sikeres, ha te lövöd le a legtöbb ellenfelet, és téged alig lőnek le. Ez a potenciális születési lehetősége a terminátoroknak. Egy igazán jó játékon a sikert a harcfeladat sikeres végrehajtása jelenti. Akár még úgy is, hogy egy lövést sem adtál le.

Rotkyw